Pravilnom prehranom do zdravlja

Pravilnom, kvalitetnom, raznovrsnom i kontroliranom prehranom zaštićuje se zdravlje djece, postiže optimalan rast i razvoj i pridonosi stjecanju pozitivnih prehrambenih navika od najranije životne dobi. Osnovne nauke o zdravoj prehrani je naučavanje o hrani, njenim osnovnim sastojcima, njihovom odnosu i utjecaju na biološku ravnotežu što uključuje i sve biokemijske procese u organizmu. Dobra prehrana je investicija za budućnost. Ako se djeca uče na zdravu hranu razviti će i zdrave prehrambene navike. Prehrambene navike stečene u djetinjstvu ostaju za cijeli život, a ono što je dijete naučilo o prehrani vraća se u obliku zdravlja.

DOBRO JE ZNATI 
Očuvanju djetetovog zdravlja doprinosi : 

  • pri pripremanju hrane doprinosi minimalno upotrebljavanje soli i začina 
  • izbjegavanje unosa u organizam teže probavljivih masnoća (masti) 
  • izbjegavanje jedenja rafiniranih šećera i slastica 
  • izbjegavanje pijenja gaziranih pića, industrijskih sokova 
  • postepeno, s djetetovim odrastanjem, smanjivati pijenje čajeva
  • češće konzumiranje namirnica zasićenih celulozom (mahunarke, voće) koje doprinose sprečavanju zatvora i reguliranju probave 
  • izbjegavanje jednoličnosti u prehrani – uzimanje raznovrsne zdrave prehrane 
  • poticanje djeteta na igru i fizičku aktivnost

KOLIKO JE KALORIJA DNEVNO POTREBNO DJETETU PREDŠKOLSKE DOBI? 
To ovisi o :

  • starosti djeteta
  • njegovoj tjelesnoj težini 
  • njegovoj tjelesnoj visini

Pravilo je: 1000 kcal + po svakoj godini života još po, približno, 100 kcal
Npr. dijete dobi 1 – 2 god. = 1100 kcal
dijete dobi 2 – 3 god. = 1250 kcal
dijete dobi 3 – 4 god. = 1400 kcal
dijete dobi 4 – 5 god. = 1600kcal

Kako stvarati pozitivne stavove prema hrani i formirati zdrave prehrambene navike?

  • izborom svježih namirnica 
  • pripremanjem ukusnih i hranjivih obroka 
  • estetskim i ukusnim posluživanjem hrane 
  • ne prisiljavanjem djeteta na jelo već ga sa strpljenjem motivirati i ohrabljivati na jelo 
  • s djetetom dogovarati izbor namirnica i jelovnika 
  • osobitu pozornost pridavati pripremi i posluživanju novog jela (ukusno, estetski).

Pripremiti dijete za tu novost, te očekivati i prihvatiti mogućnost da će to jelo prvi puta i odbiti. Imati strpljenja za dulje djetetovo prilagođavanje na novinu.

PREHRANA U NAŠEM VRIĆU

Prehrana u vrtiću je raznovrsna, svježa pripremljena od zdravih namirnica. Po načinu pripreme, količini i kalorijskoj vrijednosti prilagođena je djetetovom uzrastu. Priprema se u kontroliranim i higijenskim uvjetima i pod sanitarnim je nadzorom.
Broj dnevnih obroka ovisi o dužini djetetovog boravka u vrtiću. 

  • dijete koje u vrtiću boravi između od devet do deset sati dobiva četri (4) obroka / zajutrak, doručak, ručak, užina / i jedan (1) prijepodnevni voćni međuobrok. Time se osigurava oko 85% prehrambenih dnevnih potreba.
  • dijete koje u vrtiću boravi od sedam do osam sati dobiva tri (3) obroka / doručak, ručak, užina / i jedan (1) prijepodnevni voćni međuobrok. Time se osigurava oko 75% prehrambenih potreba.
  • ponosni smo što već godinama dijete/djeca za doručak imaju dvije vrste jela.

OBILJEŽJA PREHRANE U NAŠEM VRTIĆU

  • djetetu omogućavamo izbor između dvije vrste jela za doručak (svakodnevno) i između dvije vrste kruha uz ručak (više puta tjedno)
  • svakodnevno osiguravamo prijepodnevni voćni međuobrok (sezonsko voće)
  • popodnevnu užinu dajemo u obliku u kojem je dijete može ponijeti i doma (u situacijama kada je ne pojede u vrtiću – jogurti obični i voćni, kiselo mlijeko, ab-cultura, puding, razna peciva, banana) 
  • rođendanska slavlja, dogovorno vrtić i obitelj, obilježavamo uz svježe i suho voće, voćne pripravke (sok, voćna salata)

Posebni jelovnici 
Posebne jelovnike pripremamo :

  • povodom vjerskih blagdana – Badnjak, Čista srijeda, Veliki petak, petkom tijekom korizmenog doba
  • u situacijama obilježavanja nekih narodnih običaja – Fašnik
  • u situacijama nekih slavlja prirode – Jesenska svečanost 
  • povodom Dana kruha

 

Natalija Žmegač, zdravstvena voditeljica


© 2024 Vrtić Leptir. Sva prava pridržana.