Djeca u pravilu polaze u školu s pozitivnim stavovima i očekuju zajedno s roditeljima uspješnost u školskom učenju. Prva je stepenica u školovanju naučiti čitati i pisati na čemu se gradi ostalo školsko učenje.
Dobro zdravlje, skladni odnosi u obitelji i prilike za učenje temelji su na kojima gradimo životne uspjehe. Prve, temeljne lekcije dijete uči doma od svojih roditelja i na tome se bazira budući razvoj.
Što znači spremnost za školu?
Spremnost za školu nije jednoznačan pojam, to je kombinacija mnogih vještina, znanja i sposobnosti koje doprinose uspjehu. To su: dobro zdravlje, socijalna i emocionalna zrelost, razvijena govorno-jezična komunikacija, sposobnost rješavanja problema, kreativno mišljenje, opća znanja o svijetu.
Što je čitanje?
Čitanje je jezično bazirana aktivnost koja uključuje integraciju mnogih znanja i sposobnosti: vidnih, slušnih, govorno-jezičnih, kognitivnih a cilj je razumijeti pisanu poruku. Slabost u bilo kojem području bitnom za učenje čitanja i pisanja može uzrokovati teškoće u učenju tih važnih vještina. Pisanje se smatra najsloženijom psihomotornom aktivnošću kojom djeca ovladaju polaskom u školu. Zahtjeva integraciju vida, sluha, jezičnih sposobnosti, pažnje, pamćenja i fine motorike.
Većina djece uči čitati i pisati lako i brzo. Poneka djeca mogu imati teškoća. Kako god učenje čitanja i pisanja išlo bez teškoća, ono zahtjeva sustavu poduku, za razliku od govora i jezika koje dijete usvaja spontano u interaktivnim odnosima sa svojim okruženjem.
Koliko će dijete uspješno ovladati čitanjem i pisanjem ovisi:
Koja djeca mogu imati teškoća u učenju čitanja i pisanja?
Djeca koja mogu imati teškoća u učenju čitanja su ona čiji razvoj iz različitih razloga ne teče harmonično. To mogu biti neuroriziča djeca, djeca rođena s niskom porođajnom težinom, koja su kasno progovorila i čiji je jezično-govorni razvoj tekao usporeno, djeca koja odrastaju u siromaštvu, te čiji su roditelji ili braća/sestre imali teškoće u učenju čitanja i pisanja.
Simptomi koji mogu ukazivati na pojavu teškoće u učenju čitanja i pisanja su:
Što roditelji mogu činiti kako bi pomogli svom djetetu u što uspješnijem učenju čitanja i pisanja?
Od najranije dobi važno je:
U godini prije polaska u školu osobitu pozornost posvetiti:
VAŽNO je slušati i promatrati dijete, otkriti što ono zna, što ne zna, kako uči i misli, gdje mu treba pomoć i kako mu pomoći, možete li pomoći sami ili trebate pomoć stručne osobe.
Iva Mesec, logoped